Kocaeli
Parçalı az bulutlu
7°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
Kocaeli Haberdar Gündem Aldatıcı reklamlara ağır darbe! 125 milyon TL ceza ve erişim engeli

Aldatıcı reklamlara ağır darbe! 125 milyon TL ceza ve erişim engeli

Aldatıcı reklamlara 125 milyon TL ceza! Tüketicilerin satın alma kararlarını manipüle eden 6 firmaya erişim engeli ve para cezası uygulandı.

2 Dakika
Okunma Süresi

Ticaret Bakanlığı, Rekabet Kurulunun Mayıs ayı toplantısında aldığı kararları açıkladı. Kurul, 65 dosyayı inceleyerek 56'sının mevzuata aykırı olduğuna karar vererek toplamda 10 milyon 495 bin 800 lira idari para cezası uyguladı. Ayrıca, 5 dosyada tüketici mağduriyetini önlemek için erişim engeli kararı alındı.

125 Milyon Lira Aşkın İdari Para Cezası

2025 yılının ilk beş ayında Kurul, toplamda 736 dosya hakkında görüşme yaptı. Aldatıcı reklam veya haksız ticari uygulama tespit edilen 661 dosyada ise 125 milyon 281 bin 151 lira idari para cezası verildi. Bu cezaların büyük bir kısmı, tüketicilerin satın alma kararlarını manipüle eden uygulamalara uygulandı.

Elektronik Ticaret Platformlarındaki Manipülasyonlar

Kurul, elektronik ticaret platformlarında kullanılan manipülatif teknikleri detaylı olarak inceledi. Mağaza takipçi sayıları, ürün favorileme, yorumlar ve uygulama mağazalarındaki indirme sayıları gibi verilerin manipüle edilerek, tüketicilerin normalde karşılaşmayacakları şirketleri, uygulamaları veya ürünleri ön plana çıkarma girişimleri cezalandırıldı.

Tüketicilerin Satın Alma Davranışlarını Etkileyen Uygulamalara Ceza

Tüketicilerin satın alma davranışlarını etkileyen tanıtımlarda bulunan 6 firma yaklaşık 3,5 milyon lira idari para cezası ile karşı karşıya kaldı. Ayrıca, bu firmaların reklamlarının durdurulması ve internet sitelerinin erişiminin engellenmesine karar verildi. Bu uygulamaların, tüketicilerin rasyonel karar verme süreçlerini etkilemeyi amaçladığı belirtildi.

Karanlık Tasarım Uygulamaları ve Abonelik Paketleri

Kurul, bir video paylaşım sitesindeki abonelik paketlerinin sunuluş şeklini ve mobil uygulamalarda "ücretsiz deneme" seçeneklerinin sunumunda kullanılan yanıltıcı teknikleri inceledi. "Ücretsiz deneme" süreçlerinde kredi kartı bilgilerinin zorunlu tutulması ve iptal butonunun gizlenmesi gibi uygulamalar "karanlık tasarım" olarak değerlendirildi ve cezalandırıldı.

Yürütülen İnceleme ve Kararlar

Yapılan incelemeler sonucunda, tüketicileri normal şartlarda yapmayacakları işlemleri yapmaya sevk eden arayüz tasarımları ve abonelik paketlerinin sunum şekilleri nedeniyle firmalara idari para cezaları verildi ve ticari uygulamaların durdurulmasına karar verildi. Kurulun amacının, tüketicilerin haklarını korumak ve adil bir rekabet ortamı sağlamak olduğu vurgulandı.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *