Ticaret Bakanlığı, Rekabet Kurulunun Mayıs ayı toplantısında aldığı kararları açıkladı. Kurul, 65 dosyayı inceleyerek 56'sının mevzuata aykırı olduğuna karar vererek toplamda 10 milyon 495 bin 800 lira idari para cezası uyguladı. Ayrıca, 5 dosyada tüketici mağduriyetini önlemek için erişim engeli kararı alındı.
125 Milyon Lira Aşkın İdari Para Cezası
2025 yılının ilk beş ayında Kurul, toplamda 736 dosya hakkında görüşme yaptı. Aldatıcı reklam veya haksız ticari uygulama tespit edilen 661 dosyada ise 125 milyon 281 bin 151 lira idari para cezası verildi. Bu cezaların büyük bir kısmı, tüketicilerin satın alma kararlarını manipüle eden uygulamalara uygulandı.
Elektronik Ticaret Platformlarındaki Manipülasyonlar
Kurul, elektronik ticaret platformlarında kullanılan manipülatif teknikleri detaylı olarak inceledi. Mağaza takipçi sayıları, ürün favorileme, yorumlar ve uygulama mağazalarındaki indirme sayıları gibi verilerin manipüle edilerek, tüketicilerin normalde karşılaşmayacakları şirketleri, uygulamaları veya ürünleri ön plana çıkarma girişimleri cezalandırıldı.
Tüketicilerin Satın Alma Davranışlarını Etkileyen Uygulamalara Ceza
Tüketicilerin satın alma davranışlarını etkileyen tanıtımlarda bulunan 6 firma yaklaşık 3,5 milyon lira idari para cezası ile karşı karşıya kaldı. Ayrıca, bu firmaların reklamlarının durdurulması ve internet sitelerinin erişiminin engellenmesine karar verildi. Bu uygulamaların, tüketicilerin rasyonel karar verme süreçlerini etkilemeyi amaçladığı belirtildi.
Karanlık Tasarım Uygulamaları ve Abonelik Paketleri
Kurul, bir video paylaşım sitesindeki abonelik paketlerinin sunuluş şeklini ve mobil uygulamalarda "ücretsiz deneme" seçeneklerinin sunumunda kullanılan yanıltıcı teknikleri inceledi. "Ücretsiz deneme" süreçlerinde kredi kartı bilgilerinin zorunlu tutulması ve iptal butonunun gizlenmesi gibi uygulamalar "karanlık tasarım" olarak değerlendirildi ve cezalandırıldı.
Yürütülen İnceleme ve Kararlar
Yapılan incelemeler sonucunda, tüketicileri normal şartlarda yapmayacakları işlemleri yapmaya sevk eden arayüz tasarımları ve abonelik paketlerinin sunum şekilleri nedeniyle firmalara idari para cezaları verildi ve ticari uygulamaların durdurulmasına karar verildi. Kurulun amacının, tüketicilerin haklarını korumak ve adil bir rekabet ortamı sağlamak olduğu vurgulandı.