Kocaeli
Açık
21°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
Kocaeli Haberdar Yerel Kocaeli'de çevresel adalet haykırıyor: İklim krizi yerel direnişi hukuk mücadelesine dönüştürüyor

Kocaeli'de çevresel adalet haykırıyor: İklim krizi yerel direnişi hukuk mücadelesine dönüştürüyor

İklim krizi, Türkiye'de adaletsizce kırılgan toplulukları vuruyor. Yeni İklim Kanunu Taslağı fırsat sunarken, ihtiyat ilkesi ve yargı denetimi eksikliği endişe yaratıyor. Kocaeli'deki yerel direnişler, çevresel adaleti haykırıyor.

2 Dakika
Okunma Süresi

İklim krizi, çevresel bir felaket olmanın yanı sıra, toplumsal adalet sorununu da ortaya koymaktadır. Kırılgan topluluklar, düşük gelirli gruplar ve kırsal bölgeler iklim değişikliğinin olumsuz etkilerinden daha fazla zarar görmektedir. Bu nedenle, çevresel adalet, sadece çevre koruma politikalarıyla değil, aynı zamanda karar alma süreçlerine eşit katılım, adil yük paylaşımı ve temel haklara erişimle de yakından ilgilidir.

1992 Rio Sözleşmesi ve İhtiyat İlkesi

Türkiye’de tartışılan İklim Kanunu Taslağı, iklim değişikliğiyle mücadele taahhütlerini yasal zemine oturtmayı amaçlamaktadır. Ancak bu düzenlemelerin etkinliği, temel çevre hukuku ilkeleriyle uyumluluğuna bağlıdır. 1992 Rio Sözleşmesi’ndeki İhtiyat İlkesi, bilimsel kesinlik olmadan dahi ciddi çevresel zarar riski durumunda önlem alınmasını şart koşmaktadır. Bu ilkenin kanunda etkin bir şekilde yer almaması, çevresel adaleti tehlikeye atacaktır.

İklim Krizinin Yargısal Boyutu

İklim politikalarının başarısı, mevzuatın varlığı kadar yargı denetimine açık olup olmamasıyla da ilgilidir. Türkiye’de idari yargı, çevre kararlarını genellikle hukuka uygunluk açısından denetlemekte, idarenin takdir yetkisini yerindelik denetimine tabi tutmamaktadır. Ancak iklim krizinin karmaşıklığı, bu geleneksel sınırların yeniden gözden geçirilmesini zorunlu kılmaktadır.

Gerede Çayı Davası: Çevresel Adaletin Yerel Bir Örneği

Mayıs 2025’te Bolu İdare Mahkemesi’nde görülen "Gerede Çayı Temiz Aksın Platformu" davası, çevresel adaletin yerelden yargıya yansıyan bir örneğidir. Davacılar, Gerede Çayı’na bırakılan endüstriyel atıklar nedeniyle çevre ve halk sağlığının tehdit altında olduğunu iddia etmektedir. Valiliğin gerekli denetimleri yapmaması ve önlem almaması, halkın çevresel kararlara katılım hakkını ve adalete erişimini göstermektedir. Köylülerin yaşadıkları zorluklar, çevresel adaletin önemini vurgular.

Kocaeli'de Çevresel Adalet Mücadelesi

Kocaeli, sanayileşmesi ve çevre sorunlarıyla dikkat çekmektedir. Kandıra’daki planlanan çöp fabrikası, Karamürsel’deki rüzgar enerji santralleri, Hereke’deki maden ocakları, Kartepe’deki Haddehane tesisi ve Dilovası’nın kirliliği, bölgedeki çevresel adalet sorunlarını göstermektedir. Bu sorunlara karşı, sivil toplum kuruluşları ve aktivistler, Anayasa’nın 56. maddesine dayanarak mücadele vermektedir.

Çevresel Adalet İçin Katılım ve Yargı Denetimi

Kocaeli Çevre Platformu ve Kocaeli Ekolojik Yaşam Derneği gibi kuruluşlar, kamuoyunu bilinçlendirmek için paneller düzenlemektedir. 24 Mayıs 2025’te “İklim Krizi Mi?” ve 3 Haziran 2025’te “İklim Kanununun Toplumsal, Çevresel ve Hukuki Etkileri” başlıklı paneller, Kocaeli’deki çevre sorunlarını ve İklim Kanunu’nun yeterliliğini tartışacaktır. Çevresel adaletin sağlanması için halkın katılımı, şeffaflık ve yargı denetimi şarttır.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *