Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK), hasarlı araçların perte ayrılması konusunda yeni bir düzenleme getirdi. Bu düzenlemeyle, tamir masrafları aracın rayiç bedelinin %60'ını geçmeyen hasarlı araçların perte ayrılması kesin olarak engellenecek.
"Artık İstemiyorum" Devri Kapanıyor
Daha önce, kaza geçiren bazı araç sahiplerinin istekleri veya sigorta şirketleriyle yapılan özel anlaşmalar sonucu, onarımı mümkün olan araçlar da perte ayrılabiliyordu. Bu araçlar genellikle eksper raporlarına göre değerlendirilip, sigorta şirketlerinin anlaşmalı online satış platformlarında satılıyordu.
Yeni Uygulama Pert Araç Tanımını Baştan Yazıyor
SEDDK'nın yeni düzenlemesi, pert araç kavramını yeniden tanımlıyor. Bir aracın perte ayrılabilmesi için, onarım maliyetinin aracın piyasa değerinin %60'ını aşması şartı getirildi. Bu oranın altında kalan hasarlar artık perte gerekçe olamayacak.
Önemli Aksamlar Kontrol Altında
Şasi, tavan, hava yastıkları ve elektronik sistemler gibi güvenlik açısından kritik parçalarda ciddi hasar olmadığı sürece, diğer düşük seviye hasarlar aracın perte ayrılmasına sebep olmayacak. %60'ın altında hasarı olan araçların onarımı zorunlu hale getirildi.
Anlaşmalı Pert Uygulaması Tarihe Karışıyor
Sigorta şirketi ile sigortalı arasındaki özel anlaşmalara dayalı pert kararları sona eriyor. Pert kararı verme yetkisi artık sadece bağımsız eksperlere ait olacak. Tam hasarlı araçlarda hurda tescil belgesi, ağır hasarlı araçlarda ise trafikten çekme belgesi sigorta şirketine ibraz edilmeden hasar ödemesi yapılamayacak.
Hurda Araç Ticaretinde Yeni Dönem
Bu düzenleme, hasarlı ve pert araç alım satımı yapan işletmeleri de yakından ilgilendiriyor. %60'ın altındaki hasarlı araçların artık ihale yoluyla satılamaması, bu araçların ticaretini önemli ölçüde kısıtlayacak. Tamamen ve ağır hasarlı araçların hurda olarak satış süreci ise mevcut haliyle devam edecek.
Pert araç piyasasının daha şeffaf ve düzenli bir yapıya kavuşmasını hedefleyen bu değişiklikler, 1 Temmuz 2025 tarihinde yürürlüğe girecek. Bu yeni düzenleme, sigorta şirketlerinin operasyonlarını ve araç sahiplerinin kaza sonrası süreçlerini yeniden şekillendirecek. Artık araç sahipleri, küçük hasarlarda araçlarını kolayca perte ayıramayacak ve onarım seçeneği öncelikli hale gelecek.